22 Kasım 2024
  • İstanbul14°C
  • Ankara15°C

“OKULUN İLK GÜNÜ PEMBE ELBİSELERLE GELDİLER CEPLERİNDE SOLUCANLARLA ÇIKIYORLAR”

Bu slogan Danimarka’daki bir orman okulunun broşüründen alınmış. Türkiye’de kaç okul böyle bir sloganla yola çıkabilir?

“Okulun ilk günü pembe elbiselerle geldiler ceplerinde solucanlarla çıkıyorlar”

16 Haziran 2017 Cuma 16:27

İKBAL KOLEJİ ARTIK BİR ORMAN OKULU

İstanbul bir metropol şehir. İstanbul’da yaşamak konforlu ve rahat gibi görünse de, hava kirliliği, beslenme alışkanlıklarında bozulma, gürültü, kalabalık, dar oyun alanları, yorgunluk, stres, kalabalık, beslenme alışkanlığında bozulma gibi bir çok sorunu beraberinde getiriyor. Ayrıca cep telefonu ve bilgisayar gibi teknolojik aletlerin kullanımının çocuklarda  ve gençlerde artış göstermesi de birçok problemi de beraberinde getiriyor. Ayrıca çocuk ve gençlerin eğitim gördükleri okulların büyük bir kısmı beton yapılardan  oluştuğundan öğrenciler tabiatla içiçe olamamaktadırlar.

Araştırmalar, yeşil alanlarda yapılan uzun vakit geçirmelerin, depresyon ve yüksek tansiyonu düşürdüğünü ve sık sık yeşil alanlarda olanların, diğer insanlarla daha fazla sosyal kaynaşma gösterdiğini ortaya koyuyor. Yeşil alan ziyaretlerinin uzunluğu ve sıklığı, aynı zamanda fiziksel aktivitenin artışı da demek. Araştırmalar yeşil alanlardaki bitki ve hayvan çeşitliliğinin kişilerde yenilenme duygusu oluşturduğunu da göstermiştir.
 
Şehir hayatı, hepimizi doğayı gözlemlemekten, doğa olaylarını anlamaktan uzaklaştırdı. Hem yetişkinler hem de çocuk ve gençler tabiattan uzak yaşamaktadırlar. Bitmeyen sınavların stresi, obezite ya da hiperaktivite gibi çağımız çocuklarının ve gençlerinin sorunları için en iyi ilaç doğayla iç içe geçirilen saatler.
DÜNYADA ORMAN OKULLARI YAKLAŞIMI
 Eğitim sisteminin gelişmiş olduğu Avrupa ve Amerika’da çağdaş kabul edilen yaklaşımların, “çocuk merkezli” olduğu biliniyor.Özellikle İngiltere, Finlandiya, İsveç, Danimarka ve Kanada ve daha birçok gelişmiş ülkede yaygın olarak uygulanan bir eğitim yaklaşımı olan “orman okulları (forest school)  insanın doğadan bağımsız var olmaması gerektiği düşüncesiyle ortaya çıkmış ve çocukların ağaçlık alanlarda, doğayla iç içe eğitim almasına olanak tanıyan bir sistemdir. Her yaş grubunu ayrı aşamaların beklediği bu okullarda, profesyonel eğitmenler çocuklara doğal yaşam koşullarında var olma bilincini aşılayarak eğitim veriyorlar.
DUVARLAR VE ÇATILAR YOK
 “Orman okulu, açık hava ve ormanlık alanda eğitim kapsamında yer alırken bu anlayışları daha da zenginleştiren özel bir öğrenme yaklaşımı” diyor konuyla ilgili kaynaklar. Bu eğitim sisteminin içinde duvarlar ve çatılar yok. Çok acil durumlarda sınıf olarak kullanılabilecek, eşyaların muhafaza edildiği kulübeler var. Dallar, yapraklar, toprak, temiz hava, hayal gücü var.
Waldschule Yaklaşımını benimseyen Avrupadaki okullarda Çocuk pasif bir öğrenci konumunda değil, bir kâşif olarak konumlanıyor, . Açık havada, büyüklerin gözetiminde oyun oynuyor, merak ediyor, bedenini çalıştırıyor, koşuyor, tırmanıyor. Okulda öğrenilen dersleri de doğada öğreniyor. Risk almasında sakınca görülmüyor, soğuk havadan korkulmuyor. Doğayla sürekli temas halinde olan çocuklarda, enerjisini atacak çok fazla mekân olduğundan dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu gibi rahatsızlıklar oluşmuyor. Bu tür rahatsızlıkları olan çocukların velileri Orman Okuluna yönelirken, sistemin içinde çocukların istek ve talepleri merkezde bulunuyor.
 Orman okulları, 1950’lerden beri dünyada var olan bir eğitim yaklaşımı. Danimarka eğitimde neredeyse tümüyle doğaya dönerken, sadece İngiltere’de bile binlerce orman okulu bulunuyor.Türkiye de ise orman okulu yaklaşımı tam olarak okullarda yapılanmış değil.

İKBAL KOLEJİNDE ÇOCUK VE GENÇLERİMİZİN UFUKLARINI ŞEHİR HAYATININ BETON DUVARLARINA  HAPSEDEMEZDİK.
İKBAL KOLEJİ’nde öğrencilerin akademik başarısına önem verilir. Akademik başarının (TEOG,YGS,LYS) gerçekleşmesi için öğrencilerin stresten uzak, kendilerini rahat, mutlu ve özgür hissetmeleri orman etkinlikleri ile sağlanır. Böylece bedenen ve ruhen sağlıklı öğrencilerimiz geleceklerini güzel anılarla inşa ederler.
İkbal Kolejinde “ORMAN OKULU” eğitimi ile programa katılan çocuk ve gençlere güçlü bir kimlik kazandırmak, grup çalışması alışkanlığı aşılamak, sahip oldukları özgürlük ile kendi özgüvenini kazandırmak, gözlem yapma ve raporlama yeteneğini geliştirmek, ihtiyacı kadar tüketen, gelecek nesillere karşı sorumluluk hisseden ve çevre sorunlarına karşı duyarlı, doğaya saygılı, bilinçli ve katılımcı bir insan modeli yetiştirmeyi amaçlıyoruz.
Okulumuz Lise Müdür Yardımcısı ve Biyoloji Öğretmeni Nevin Güngör’ün, Finlandiya Orman okullarında görev alan, İsveç Linköping Üniversitesi Ulusal Sınıf Dışı Eğitim Merkezi ortaklığıyla Orman Okulu sertifikalı programına katılmasıyla okulumuzda, Avrupa’da bir çok ülkede uygulanan orman okulu çalışmalarını başlatmış bulunmaktayız. Önceki yıllarda da uyguladığımız orman okulu etkinlikleri 2016-2017 eğitim-öğretim yılından itibaren Avrupa standartlarında uygulanmaya başlanmıştır.
Montessori, Waldorf, Reggio Emilia gibi dünya genelinde yaygın olarak benimsenen alternatif eğitim yaklaşımlarının en iyi uygulama alanlarından birisi olan sınıf dışı eğitim, orman okulu aktivitelerimiz ile pekiştirilmektedir.
Orman okulu etkinliklerine katılan her  İkbal Koleji Öğrencisi:
•    Orman hayatını keşfeder, anlar.
•    Değişen iklim koşullarına ayak uydurur.
•    Ormandaki doğal materyallerle oyun kurar, oynar.
•    Orman etkinlikleri ile hayal gücünü geliştirir, problem çözme kabiliyeti artar.
•    Ormanda hiçbir teknolojik aleti kullanmaz.
•    Denge, dikkat önsezi ve konsantrasyon yeteneğini geliştirir.
•    Doğadaki ağaç ve diğer bitki örtüsünü tanır ve dokunarak öğrenir.
•    Ormanın kokusu ve sesi  olduğunu keşfeder.
•    Ormanda sınırlarını belirler.
•    Ağaca tırmanır.
•    Risk almayı öğrenir.
•    Ateş yakar,ateşte yiyeceğini pişirir.
•    Toprak ve çamurla oynar, çamurdan hayalindeki objeleri üretir.
•    Soğuk havalarda iklim şartlarına göre giyinmeyi ve korunmayı öğrenir.
•    Yoğurt mayalamayı öğrenir.
•    Karlı  havada dahi  ormanda özgüvenini artıran bireysel ve ekip aktivitelerini yapar.
•    Hayatın her alanında karşılaşacağı tehlikeli durumlar ile tanışır.
•    Kendini korumak için gerekli önlemleri almaya alışır böylece özgüveni gelişir.
•    Sebze yetiştirir.
•    Turşu yapmayı öğrenir.
•     Öğretmeni gözetiminde kendi gelişimine ve karakterine uygun aktiviteyi gerçekleştirir.
•    Doğanın kuralları ve döngüsünün olduğunu keşfeder.
•    Ağacı oyarak tahta kaşık yapmasını öğrenir.
•    Orman içerisindeki doğal engellerde yürümeyi ve bu engelleri aşmayı öğrenir.
•    Ormanda kendisine zarar vermeyen hayvanlardan (böcek,karınca,solucan vb.)korkmamayı öğrenir.
•    Ormanda birçok bitkinin tohumdan fidana ve ağaca dönüşümüne şahit olur.
•    Ve en önemlisi MUTLU ve SAĞLIKLI olur.


” Doğadaki çocuk, soyu tehlike altında olan bir türdür ve çocukların sağlığıyla yeryüzünün sağlığı birbirine sıkı sıkıya bağlıdır,”
Richard Louv- Doğadaki Son Çocuk kitabı

img_1761.jpg

img_4414.jpg

img-20161027-wa0045.jpg


 

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.