KAAN MI YOKSA F-35 Mİ DAHA İYİ? NE KADAR HARCANDI?
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil, geçtiğimiz günlerde düzenlenen “Rize Günleri” etkinliğinde önemli konulara değindi ve Milli Muharip Uçak KAAN hakkında konuştu.
15 Mayıs 2024 Çarşamba 18:37
Kotil, TUSAŞ’ın genç ve dinamik mühendislere sahip olduğunun üzerinde dururken aynı zamanda KAAN için şimdiye kadar yapılan harcamaya değindi.
"KAAN'IN TÜM ÖZELLIKLERI YERLİ OLARAK ÜRETİLDİ"
Kotil, Hürkuş’un kanopisinde kullanılan contanın İsviçre’den geldiğini, toplam 15 uçak olduğunu ancak 8 uçaktan sonra göndermeyi durdurduklarını belirterek KAAN’ın tüm kanopisinin yerli olarak üretildiğini söyledi.
Bilindiği üzere KAAN’ın kanopisi Volo Kompozit tarafından üretiliyor ve bunu ilk defa üretiyor, daha önce bir tecrübesi yok.
Aynı şekilde KAAN’ın iniş takımını yapan firma veya 125 kw gücündeki jeneratörlerini üreten firma bunları ilk defa tecrübe ediyorlar.
Kotil, esas önemli olan şeyin uzun vadeli olarak bunlara devam edilmesi olduğunu da belirtti:
“Bu kadar teknolojik şeyi yapmak bizi bir yere kadar getirir ama asıl önemli olan bunu devam ettirecek genç arkadaşlar.
Biz ancak bu şekilde uzun dönem varlığımızı devam ettirebiliriz. Önemli olan 100 yıl, 200 yıl”
KAAN YAPAY ZEKA İLE DAHA DA GÜÇLÜ OLUYOR
Milli Muharip Uçak ile yüksek performanslı radar, elektronik harp, elektro-optik, haberleşme, seyrüsefer ve tanımlama kabiliyeti, Yüksek/süpersonik hızda dahili silah yuvalarından hassas ve isabetli ateşleme, Otomatik hedef tanıma ve algılama, çoklu veri füzyonu ve yapay zeka yetenekleri ile artırılmış muharebe gücü elde edilecek.
"KAAN, F-35'TEN DAHA İYİ"
Kotil, KAAN’ın F-35’ten daha iyi bir uçak olduğunu, mühimmat olarak KAAN’ın 10 ton, rakibinin ise 6 ton taşıyabildiğini söyledi. Bunlara ek olarak F-35’in tek motorlu, KAAN’ın ise çift motorlu olması sayesinde radarlar için daha fazla enerji ortaya koyabildiğine değinen Kotil, yerli savaş uçağının sadece F-22 ile karşılaştırılabileceğini belirtti.
Peki KAAN ve F-35 arasındaki farkları neler ve ikisinin toplam üretim maliyeti ne kadar?
İŞTE KAAN VE F-35 KARŞILAŞTIRMASI
KAAN
Mürettebat: 1
Uzunluk: 21 metre
Yükseklik: 6 metre
Kanat açıklığı: 14 metre
F-35
Mürettebat: 1
Uzunluk: 15,7 metre
Yükseklik: 4,38 metre
Kanat açıklığı: 10,7 metre
KAAN
Güç kaynağı: 2 × GE F110-GE-129 turbofan
İtme gücü (Artyakıcı olmadan) 2 × 17.155 lbs-force (76 kN)
İtme gücü (Artyakıcı ile) 2 × 29.400 lbs-force (131 kN)
Azami hız Mach 1,8 (2.210 km/sa)
F-35
Güç kaynağı: 1 × Pratt & Whitney F135 turbofan
İtme gücü (Artyakıcı olmadan): 28.000 lbs-force (125 kN)
İtme gücü (Artyakıcı ile): 43.000 lbs-force (191 kN)
Azami hız Mach: 1,6+ Mach (1.932 km/sa)
KAAN
Servis tavanı: 55.000 fit (17.000 m)
G limiti: +9g / -3,5g
Aviyonikler: ASELSAN AESA Radarı, SAR, IRST, EOTS, DIRCM, Kaska Monteli Nişangah Sistemi
F-35
Servis tavanı: 60.000 ft (18.288 m)
G limiti: 9 G
Aviyonikler: Gelişmiş aviyonik sistemleri
Dahili yakıt miktarı: F-35A: 18.250 lb (8.280 kg)
AVIYONIK ÖZELLIKLER
KAAN
Radar: ASELSAN’ın yerli AESA Radarı BÜRFİS
Elektronik Harp Sistemi: Geliştirilme sürecinde
Dağıtık Diyafram Sistemi: Belirtilmedi
Elektro-Optik Hedefleme Sistemi: TOYGUN (EOTS)
F-35
Radar: Northrop Grumman: AN/APG-81 AESA radarı
Elektronik Harp Sistemi: BAE Systems AN/ASQ-239 Barracuda
Dağıtık Diyafram Sistemi: Northrop Grumman/Raytheon AN/AAQ-37 DAS
Elektro-Optik Hedefleme Sistemi: Lockheed Martin AN/AAQ-40 EOTS
KAAN
Çok İşlevli Gelişmiş Veri Bağlantı Sistemi: Belirtilmedi
Sentetik Açıklıklı Radar Sistemi: SAR (Sentetik Açıklıklı Radar Sistemi)
Kızılötesi Arama ve Takip Sensörü: IRST (KARAT)
Yönlendirilmiş Kızılötesi Karşı Tedbir Sistemi: DIRCM (Yıldırım-300)
Kaska Monteli Nişangah Sistemi: Kaska Monteli Nişangah Sistemi
F-35
Sentetik Açıklıklı Radar Sistemi: Belirtilmedi
Kızılötesi Arama ve Takip Sensörü: CNI
Yönlendirilmiş Kızılötesi Karşı Tedbir Sistemi: Belirtilmedi
Kaska Monteli Nişangah Sistemi: Belirtilmedi
KAAN GÖRÜNMEZLİK AÇISINDAN F-35'TEN DAHA BAŞARILI
KAAN'în iki motorlu bir uçak olmasına rağmen arkadan çıkardığı ısının 1.500 dereceden aşağıda. F-35'te ise bu ısının 2 bin derecenin üzerinde.
Bu da KAAN'ın termal ısı açısından görünmezlik özelliğinde ABD yapımı F-35'ten daha başarılı olduğunu gösteriyor.
"KAAN’A 2 MILYAR DOLAR HARCADIK"
Temel Kotil, etkinlikte yaptığı konuşmada KAAN projesini gerçekleştirmek için şimdiye kadar tesisler de dahil olmak üzere 2 milyar dolar harcadıklarını açıkladı: “Projeye epey para harcadık. KAAN’a 2 milyar dolar gitti şimdiye kadar; tesisler de var tabii.” Kotil, KAAN’ın F-35’ten daha iyi bir uçak olduğunu, mühimmat olarak KAAN’ın 10 ton, rakibinin ise 6 ton taşıyabildiğini söyledi
KAAN, F-35'TEN DAHA FAZLA MÜHİMMAT TAŞIYABİLİYOR
Kotil, KAAN’ın F-35’ten daha iyi bir uçak olduğunu, mühimmat olarak KAAN’ın 10 ton, rakibinin ise 6 ton taşıyabildiğini söyledi
KAAN F-35'DEN DAHA İYİ, F-22 İLE YARIŞABİLİR
Bunlara ek olarak F-35’in tek motorlu, KAAN’ın ise çift motorlu olması sayesinde radarlar için daha fazla enerji ortaya koyabildiğine değinen Kotil, yerli savaş uçağının sadece F-22 ile karşılaştırılabileceğini belirtti. ABD’li savunma sanayii şirketi Lockheed Martin ürettiği F-35’in maliyeti ise yaklaşık 130 milyon dolar civarında. Kaynak:Haber7.com
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Duyuru Gazetesi
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.