BU KONUDA TÜRKİYE TAM BİR CENNET!
Türkiye dahil 30 ülke ‘Sıfır Emisyonlu Araçlar için Glasgow Mutabakatı’ ile fosil yakıtlı araçların satışını 2040 yılında yasaklayacak. Karar sonrası en çok tartışılan konuların başında ise gerekli alt yapının yeterli olup olmadığı...
18 Kasım 2021 Perşembe 17:20
Gamze Türk/Haber7.com
Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 26. Taraflar Konferansı’nda (COP26) açıklanan ‘Sıfır Emisyonlu Araçlar için Glasgow Mutabakatı’ Türkiye dahil 30’u aşkın ülke ve aralarında dünya devlerinin de olduğu 11 otomotiv üreticisi tarafından imzalandı. Milyonları ilgilendiren mutabakatı imzalayan ülkeler dizel ve benzinli araçların satışı için 2040’ı son tarih olarak kabul etti. Üreticiler ise en geç 2035’e kadar özellikle ABD ve Avrupa gibi büyük pazarlarda içten yanmalı araçların satışını bitireceklerinin sözünü verdi.
İngiltere, Türkiye, Hollanda, Avusturya, Kanada ve Hindistan gibi ülkeler sözleşmeyi imzalarken, ABD, Çin, Almanya ve Fransa masada yer almadı. Öte yandan Ford, General Motors ve Mercedes gibi büyük üreticiler hedef tarihleri kabul ederken BMW, Honda, Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota ve Volkswagen bu taahhüde katılmadı. İmzalayan ülkeler dikkate alındığında 11.5 milyon araç ve küresel otomotiv pazarının yüzde 15’ini kapsadığı görülüyor.
Mutabakatın en çok tartışılan konuları enerji ihtiyaçlarının nasıl karşılanacağı, yetersiz şarj altyapısı ve batarya atıkları oldu. Dünya devlerinin çekimser kalması ise tartışmalara neden oldu.
ELEKTRİK TEMİNİNDE CENNET GİBİ
Konuyla ilgili dikkat çekici açıklamalarda bulunan Sharz.Net Teknoloji Müdürü Recep Aydın, Türkiye’nin elektrik temini konusunda cennet olduğunu ifade ederek, “Elektrikli araç şarj ünitelerinin alt yapısı ülkemizde kurulmuş durumda. Ülkemizde yaklaşık olarak 6 bin elektrikli araç ve 1.500 adet de elektrikli araç şarj istasyonu var. Elektrikli araçlarda benzin ve dizel gibi bir kısıtlama yok. Elektrik neredeyse aracınızı da orada şarj edebilirsiniz. 2040 yılında şimdi 6 bin olan elektrikli araç sayısının 3 milyona kadar çıkacağı tahmin ediliyor. Şu an Türkiye genelinde 1.500 olan şarj istasyonu sayısının da 100 binin üzerine çıkacağını düşünüyoruz. Her istasyonda da 3-5 şarj ünitesi konumlandırılacak. Belli başlı sıkıntılar var. En başında da elektriğin temini geliyor. Ülkemiz elektrik temini konusunda cennet gibi. Ülkedeki doğal kaynakları kullanarak elektriğin daha verimli şekilde üretilmesi gerektiğini düşünüyorum” dedi.
HAYAL OLMADIĞINI DÜŞÜNÜYORUZ
Dönüşümün 2005 yılında başladığına ve 2018 itibariyle hız kazandığına dikkat çeken E-Garaj kurucu ortağı Ahmet Faruk Usta ise, “Günümüzde elektrikli otomotivlerin fiyatları da düşmeye başladı. Daha fazla kullanıcıya hitap eder hale geldiğini düşünüyoruz. En son geçen hafta Glasgow deklarasyonu imzalanmıştı. Türkiye’nin de dahil olduğu bir deklarasyondu. Biz sektörün içerisinden insanlar olarak bunun bir hayal olmadığını düşünüyoruz. Çevreye duyarlı otomobiller kullanmanın herkese ne kadar keyif verdiğini görüyoruz. Eğer hükümetler ve üreticiler tarafından destek görürse bu hareketin vatandaşlarda karşılığı olduğunu düşünüyoruz. Türkiye’nin özellikle elektrikli otomotiv üreterek otomobil sektörüne girmesini çok değerli buluyoruz. TOGG Projesini çok değerli buluyoruz. Zaten artık tükenmekte olan içten yanmalı otomobil teknolojisinin çok fazla ömrü kalmadı. Türkiye’nin bu dönüşüme çok müsait bir ülke olduğunu söyleyebilirim. Hem güneş hem rüzgar kaynakları olarak Türkiye elektrik cenneti. Avrupa’da güneşin senede 20-30 gün görüldüğü ülkelere kıyasla yenilenebilir enerji kaynakları konusunda ülkemiz oldukça zengin. Evlerin, binaların elektrik üretimi yaptığı ve herkesin elektrikli otomobil kullandığı bir gelecek artık hayal değil gerçek” ifadelerini kullandı.
TÜRKİYE OLARAK BİZ DE DESTEK VERİYORUZ
Global 11 markanın fosil yakıtlı araç üretmeyeceğini taahhüt ettiğini hatırlatan Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın ise, “İçerisinde bulunduğumuz dönem elektrikli araçlara geçiş dönemi. Yaklaşık 10 senedir elektrikli araçlara geçiş sürecimiz var. 19 yıl içerisinde de tüm fosil yakıtlı araçlardan kurtulup, tamimiyle elektrifikasyon sürecine girip araçların tümünün elektrikli olması planlanıyor. Bu sıfır emisyon demek. Zaten global bazda 11 marka ‘2040 yılına kadar fosil yakıtlı araç üretiminden kurtulacağım’ diye beyanat verdi. 33 ülke bunun taahhüdünü verdi. Baktığınız zaman bu ekosistemde çok taraflı oyuncuların bir onayı söz konusu. Elektrikli araçlara geçişin en önemli nedenlerinden birisi de çevre kirliliği ve sıfır emisyon hedefi. Bizim de yerli bir otomobil projemiz var. O da elektrikli. Türkiye olarak biz de böyle bir sürece destek veriyoruz” şeklinde konuştu.
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Duyuru Gazetesi
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.