22 Kasım 2024
  • İstanbul7°C
  • Ankara14°C

BT ÖĞRETMENLERİNİN SORUNLARI ÇÖZÜLEBİLİR Mİ?

Ali Yalçın


En son söylemem gerekeni ilk önce söyleyerek başlayım isterseniz. Elbette çözülebilir nasıl mı onu az sonra açıklayacağım ama öncelikle BT öğretmenlerinin teşekkür etmesi gereken bazı isimleri sıralamam gerekir. Bu isimlerin başında Bilişim Teknolojileri Pendik İlçe Formatörü Reha Bıyık, Eğitim Bir Sen Pendik Temsilcisi Cemal Kapan ve Eğitim Bir Sen İstanbul 4 No’lu Şube Sekreteri Melih Durmaz gelir.

Her şey Cemal Kapan Bey’in arayarak; “BT Öğretmenlerinin sorunları var. Bize ilettiler 100 kişilik sendikasız ya da her sendikadan BT Öğretmeni Pendik M. Akif Ersoy Kültür Merkezinde bir araya gelecekler. Organizeyi Reha Bey yapıyor. Başkanım programınızı ayarlasanız da, arkadaşların sorunlarını dinleyebilsek” dedi. Ben de hay hay dedim. Salona vardığımda 100 değil 40 kişi vardı. Ama bir şey doğru idi salonda sendikasız ve başka sendikalara üye olanlarda vardı. Başka sendika üyesi olanların çekingen ve “sonuçta ne olacak acaba” der gibi iğreti oturuşlarını bir kenara koyalım ortak sorun için bir araya gelinmiş olunması takdir edilecek bir durumdu ve arkadaşları takdir ederek söze başladım. Sırası ile bütün katılımcıların görüşlerini aldık. Duygusal cümleler yok değildi. Fakat makul ve mantıklıyı bulmak ve çözüm için dillendirmek gerekiyordu ve öyle yaptık.  Talepleri tasnif ederek sorun ve çözüm önerisi şeklinde toparladık. 24 Kasım Öğretmenler Günü’nde “24 Kasım’da BT Öğretmenleri İsyan Etti!” diye basına yansıttık. Kamuya yönelik haber yapan birçok site (*) geniş yer verdi. BT öğretmenlerinde arayıp teşekkür edenler ve yorumlarıyla teşekkürlerini bildirenler oldu.

Aradan bir aya yakın zaman geçti ve ses soluk çıkmaması üzerine 21 Aralık 2010 tarihinde İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü önünde BT Öğretmenlerinin sesini duyurmak için “eylem” yaptık. Eğitim Bir Sen İstanbul 4 No’lu Şube Sekreteri Melih Durmaz basın açıklaması okuyarak Başbakan’ın açıkladığı Fatih Projesine atıfta bulundu ve “Başbakan Fatih dedi, Bakanlık Yetkilileri Fatiha mı Anladı?” diye sordu.

Öncelikle sorun nereden kaynaklanmıştı onu açıklamak gerekir. Bilindiği gibi bakanlık bu yıl uygulamaya koyduğu ders çizelgesi ile 2. kademede 1 saat olan dersi; 4-5’lerde seçmeli iken tamamen kaldırdı. Yeni ders çizelgesi ile Medya Okur  Yazarlığı dersi 6-7-8 sınıflardan birinde mutlaka seçilmek zorunda bu da 6-7-8. sınıflarda 1 saat seçmeli ders olduğundan birinde seçilemiyor. Örneğin genelde okullar 8. sınıflarda medya okuryazarlığı dersini seçiyor. Bu da demek oluyor ki sadece 7-8 lerde seçmeli Bilişim Teknolojileri Dersi seçilebiliyor. 4-5 lerde ise geçen sene seçmeli olarak 2 saat seçilebilirken yeni ders çizelgeleriyle birlikte artık seçilemiyor. Maalesef bu uygulama ile birçok BT Öğretmenini norm fazlası durumuna düşürdü. Ortaya çıkan tablo iç açıcı bir durum değil. 

BT Öğretmenleri, ders saatinin tırpanlanması nedeniyle norm fazlası durumuna düştüler ve belirsizlik İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü’nün norm fazlası durumunda olan BT Öğretmenlerini resen başka yerlere atamasıyla huzursuzluk katsayısını daha da arttırdı. Eğitim Bir Sen İstanbul Şube Başkanları olarak konuyu İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Dr. Muammer Yıldız Bey’e taşıdığımızda duyarlı davrandı ve resen yapılan atamaya ilişkin kararnamelerin uygulanmaması talimatını vererek uygulamayı geri çekti. Ama sorun çözülmedi sadece ötelendi. Çünkü sorun lokal bir sorun değil, genel bir sorundur.

Şayet, sorun nasıl çözülebilir diye sorulacak olursa; 40 kişilik BT öğretmeninin ittifak etiği görüşlerini şöyle sıralayabiliriz.

Ders saatleri eskisi gibi yeniden düzenlenebilir.
Ders saatlerinin artırılması olmazsa örneğin bir okulda 6 saat Bilişim Teknolojileri Dersi varsa ve öncelikle norm oluşabilmesi için +12 saat daha verilerek (ya da 8 saati varsa +10 saat verilerek)18 saate tamamlanabilir. Burada ek olarak verilen saatte Formatörlük (teknik destek) yapması, hatta isteyene, bir sınıf Öğretmeni gibi toplam 30 saate kadar ders verilerek, ders planı 30 saat üzerinden yapılıp kendilerini “Teknik Servis” değil de  Öğretmen gibi hissetmeleri sağlanabilir.
Sözleşmeli Öğretmenlere Formatörlük hakkı tanınmamaktadır. Ders saatlerinin azaltılması ve 1. kademe de seçmeli hale getirilmesi ile hemen hemen hepsi norm fazlası durumuna düşmüştür. Sözleşmelerinin feshedilmesi tehlikesi vardır. İsteyen Sözleşmeli Öğretmenlere de Formatörlük hakkı tanınabilir.
Beden, resim, müzik gibi yetenek isteyen derslerde dahi not zorunluluğu var iken BT dersinde not zorunluluğunun olmaması dersin öğrenciler tarafından algılanışını ve derse karşı motivasyonunu azaltmıştır. BT derslerinde de sınav uygulanabilmeli ve not verilebilmeli.
Bilişim Teknolojileri Dersi (15+1) BT sınıflarında 40–50 kişi ile bir arada işlenmektedir. Bu ders işleme yöntemi öğretmek değil adeta oyalamaktır. BT dersi Teknoloji Tasarım Dersi örneğinde olduğu gibi kalabalık sınıflar ikiye bölünerek (20+20) şeklinde uygulanmalı, öğretmen normları da öneri doğrultusunda 20 kişiye bir öğretmen düşecek şekilde mevcut ders saati 2 ile çarpılarak yeniden belirlenmeli. Bir BT öğretmeninin olduğu okullarda gerekirse BT- Teknoloji Tasarım eşlemesi yapılıp sınıf bölünerek dönüşümlü işlenmelidir.
Eğitim Bir Sen olarak Talim Terbiye Kuruluna; 12.06.2010 tarihinde 02/614/EBS/645 sayılı yazımızla 80 nolu çizelgeyle yapılan alan daraltmasının kaldırılmasını ve ihtiyaç halinde isteyenlerin Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarına geçişine izin verilmesini talep etmiştik. Yeni ders çizelgesinde ders saati sayılarının düşmesi üzerine BT Öğretmenlerinin derdinin anlaşılabilmesi için Pendik’ten yükselttiğimiz ses her gün daha da çok yankı bulmuştur. Genel Merkezimiz tarafından 11.11.2010 tarihinde ise MEB Müsteşarı Esengül Civelek’e BT Öğretmenlerinin sorunlarının da bulunduğu bir dosya verilmiştir. Bize sorunlarımızla sadece siz ilgileniyorsunuz diye yakınan bazı BT formatörleri, başka bir eğitim sendikasının BT Öğretmenlerinin Sorunlarını dillendirme noktasında yeni harekete geçmiş olmasını eleştirmektedirler. Hâlbuki bu eleştirilecek bir durum değil, konuya eğilmeye başladıklarından dolayı aksine takdir edilecek bir davranıştır. Sorun sendikalı sendikasız bütün BT Öğretmenlerinin sorunudur. Çözüme katkı sunmaya çalışan herkese teşekkür etmek gerekir.

Ali YALÇIN

Eğitim Bir Sen Genel Basın Yayın Sekreteri

NOT: BT Öğretmenlerinin sorunu sendikamız tarafından Müsteşara taşınmıştı. 07 Mart 2011 tarihinde öğleden sonra Eğitim Bir Sen Genel Yönetim Kurulu olarak Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu ile gerçekleşecek randevumuzda konu bizzat Bakan’a da taşınmış olunacaktır.

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.