18 Nisan 2024
  • İstanbul19°C
  • Ankara20°C

EĞİTİMDE KAYNAKLARI ETKİLİ VE VERİMLİ KULLANMAK

Melahat Canbaz

23 Ekim 2018 Salı 15:28

           Eğitim, önceden saptanmış amaçlara göre insanların davranımlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler dizgesidir. Belli bir konuda, bir bilgi ya da bilim dalında yetiştirme ve geliştirmedir. Her kuşağa, geçmişin bilgi ve deneylerini düzenli bir biçimde aktarma ya da kazandırma işidir.(TDK Alıntı) Bir toplumun üzerinde hassas bir şekilde durması gereken ciddi bir konudur.     

Eğitim bir ülkenin umududur. O umudu çok iyi politikalarla beslemek gerekir. Eğitim politikaları için de belli bir mali kaynak gerekir. Devletin görevi, bütçede önemli bir mali kaynağı geleceğin ve bu günün en büyük teminatı olan eğitime ayırmaktır.  Bütün devletler, ülke eğitimine ciddi kaynaklar ayırmak için bütçe çalışmaları yaparlar. Çünkü eğitime yapılan yatırımın gelecek için en büyük sermaye olduğunun farkındadırlar. Yalnız, eğitim için ayrılan bütçenin büyüklüğü eğitimin kalitesini yükseltir mi, tartışılır. Ayrılan bütçenin meblağsı tabi ki çok önemlidir, ama bu bütçeyi etkili ve verimli kullanmak hepsinden daha önemlidir.  Bu ayrılan bütçeyi kullanacak kimselerin bu konudaki yetenekleri eğitimi ne kadar kaliteli kılar, ne kadar kalitesini düşürür, bu da tartışılır. Kanımca ayrılan bütçe miktarı önemli ama o bütçeyi etkili ve verimli kullanacak kişilerin yetenekleri daha da önemlidir. Verilen bütçeyi etkili ve verimli bir şekilde doğru yerlerde kullanamayan yetkili kimselere ne verseniz boştur.

Devlet,  bin bir zorlukla eğitime ayırdığı bütçeyi kullanacak kişileri sağlam ölçütlerle seçmelidir. Bu seçimlerde çok has has davranmalıdır. Belli bir donanımı olmayan, konuya hâkimiyeti zayıf, söz sahibi insanlar kaynakları sebil ederler. Boşa akan sudan, boşa yanan elektrikten rahatsız olmayan bir sürü kişi tanıyorum. Devletin malını hor kullananlar mevcut. Kendi evinde ekonomist,  devlet dairelerinde müsrif olanlar var. Kendine alacağı bir küçük şey için günlerce fiyat araştıran, devlet için bir şey alınacağında hiç önemsemeyenler var. Hal böyle olunca eğitime ayrılan bütçenin ne eğitime ne de öğrenciye faydası olur. Sadece istatiksel veri olarak şişkin görülür. Bu bir aldatmacadır. Hâlbuki ayrılan bütçeyi doğru yerlerde kullanıp eğitimde başarıyı artırmak gerekir.

                    BİR ÜLKE İÇİN EN BÜYÜK SERMAYE EĞİTİMDİR                                     

                                                                          

 

 

 

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.